محمد مانيمحمد ماني، تا این لحظه: 12 سال و 9 ماه سن داره
ریحانهریحانه، تا این لحظه: 7 سال و 6 ماه و 28 روز سن داره

محمد مانی شیرین ترین پسر دنیا

هفته72

1391/9/27 12:33
نویسنده : ماماني
687 بازدید
اشتراک گذاری

انقدر جالب بود و شبیه کارهات که گفتم بیارمشون اینجا

علاقه به روبات‌های تعاملی

مطمئناً کودکان نوپا هنوز از روبات‌هایی که شبیه انسان‌ها هستند، می‌ترسند. اما اگر این روبات رفتاری شبیه انسان‌ها داشته باشد، چطور؟ این گونه روبات‌ها توجه کودکان را بیشتر به خود جلب می‌کنند. این مسأله چه مفهومی برای روابط شما و کودکانتان دارد؟

مغز کودکتان در هفته 72

10 هفته پیش، کودکتان در مقابل روبات محتاط بود و گاهی از آن می‌ترسید. حتی روبا‌ت‌هایی که تا حدودی شبیه انسان‌ها هستند، کودکان نوپا را می‌ترسانند، زیرا نمی توانند تشخیص بدهند که آیا موجودی جاندار است یا بی‌جان. حداقل می‌توان گفت از آنجا که کودکان در سال دوم زندگی خود سعی می کنند دنیای پیرامونشان را دسته بندی یا درک کنند، اشیائی که شبیه انسانها هستند، اما مانند اشیاء بی‌جان رفتار می‌نمایند، قطعاً آن‌ها را گیج می‌کنند.

اما اگر روباتی شبیه ماشین باشد و مانند انسان رفتار کند چطور؟ آیا کودکتان واکنش متفاوتی خواهد داشت؟ در زیر نتایج مطالعات محققان و مفهوم کلی آن را ارائه می‌کنیم.

مطمئناً کودکان نوپا هنوز از روبات‌هایی که شبیه انسان‌ها هستند، می‌ترسند. اما اگر این روبات رفتاری شبیه انسان‌ها داشته باشد، چطور؟ این گونه روبات‌ها توجه کودکان را بیشتر به خود جلب می‌کنند. این مسأله چه مفهومی برای روابط شما و کودکانتان دارد؟

 

نتایج تحقیقات

در تحقیقی، کودکان 12 تا 15 ماهه، 2 روبات قهوه‌ای رنگ بدون صورت را تماشا کردند. یکی از این روبات‌ها حول یک محور معین از جلو به عقب حرکت می‌کرد. هنگامی که کودکان صدایی در می‌آوردند، روبات با جیر جیر کردن واکنش نشان می‌داد و نیز وقتی کودک حرکت می‌کرد، چراغ روبات روشن می‌شد. روبات دیگر هم همین کارها را انجام می‌داد، اما به طور نامنظم و بی ارتباط با رفتار و حرکات کودکان. کودکان برای روباتی که به صدا و حرکات آن‌ها واکنش نشان می‌داد، بیشتر صدا در می‌آوردند و سر و دستشان را تکان می‌دادند.

سپس محققان روبات را روی محور خود به حرکت درآوردند، به گونه‌ای که ظاهراً ناگهان متوقف می‌شد و به چیزی خیره می‌شد. بچه ها نگاه روباتی را که قبلاً نسبت به کارهای آن‌ها واکنش نشان می داد، دنبال کردند، اما به روبات دیگر توجهی نکردند.

این مسأله برای محققان بسیار جالب بود. به نظر می‌رسید از آنجا که این روبات به حرکات و صدای آن‌ها مانند یک انسان پاسخ می‌داد، کودکان تصور می‌کردند که این روبات همچنین قادر است برای پاسخ دادن به آن‌ها مانند یک انسان ببیند. کودکان احتمالاً گمان می‌کردند که اگر این روبات نگاهی دارد که ارزش دنبال کردن دارد، پس نیات، علایق و اهدافی هم دارد – درست مانند همان چیزی که می‌دانستند والدین و انسان‌های واقعی دارا هستند. با توجه به واکنش این کودکان، روبات دیگر - که رابطه‌ای با آن‌ها برقرار نمی کرد - ارزش هیچ توجهی را نداشت.

تقویت مغز در هفتۀ 72

در این سن کودکتان تشخیص می‌دهد که چه کسی مغز متفکر دارد و چه کسی نمی‌تواند فکر کند. انسان‌ها مغز دارند، اما اشیاء مغز ندارند. ولی اشیاء خاصی که ویژگی‌های جانداران را دارند، در حال حاضر می‌توانند حتی کودکان نوپا را نیز فریب بدهند. مشخص است که کودک نوپایتان به اشیاء و افرادی که نسبت به حرف‌ها و کارهای او حساس هستند و با او ارتباط برقرار می کنند، بهتر پاسخ می‌دهد. در نتیجه به او اهمیت بدهید و تا جایی که امکان دارد او را در کارهایتان شرکت دهید. این کار به نوبۀ خود کودک را نسبت به شما حساس خواهد کرد و به او در مسیر تشخیص این که مغزها – مغز شما، خودش و دیگران – چگونه با یکدیگر رابطه برقرار می‌کنند، کمک می‌نماید. به زودی در هفتۀ 78، خواهید دید که والدینی که بیشتر پذیرای کودکشان هستند – مانند روبات‌های این تحقیق– کودکانی را تربیت می‌کنند که بیشتر با آن‌ها ارتباط برقرار

 
شما می توانید بر روی هر کدام از هفته‌های تقویم نوپا کلیک نمایید، تا دریابید که نوپای‌تان هم‌اکنون چه احتیاجاتی دارد
 
 
 
 
کودک در این سن خیلی بیشتر از آنچه که می تواند حرف بزند می فهمد، اما زبانی که آنرا بهتر می شناسد، زبان بدن است.

 

به زبان بدن خود توجه کنید

کودکان نوپا خیلی بامزه هستند، حتی زمانی که کارهایی می‌کنند که نباید انجام دهند. خیلی سخت است که جلوی خندۀ خود را بگیرید. اما لبخندتان این پیام را به او ارسال می‌کند که واقعاً بالا و پایین پریدن او روی کاناپه با کفش‌هایش یا درآوردن تمام دستمال کاغذی‌ها از جعبه، ایراد زیادی ندارد. کودکان در این سن خیلی بیشتر از آنچه که می‌توانند حرف بزنند، می‌فهمند، اما زبانی که آن را بهتر از تمام زبان‌ها می شناسند، زبان بدن است. با هر بار خندۀ شما، تأثیر جملۀ "این کار را نکن" خنثی می‌شود.

وقتی کودکتان کار ناپسندی انجام می‌دهد حواستان باشد که چهره و صدایتان نیز این ناخرسندی را به او انتقال دهد. وقتی دستمال کاغذی را از جعبه بیرون می‌کشد داد نزنید، اما اخم کنید و با صدایی حاکی از نارضایتی آن را بیان کنید. با این کار دستمال کاغذی‌ها سر جای خود خواهند ماند. ثابت قدم باشید. اگر رفتار بد او را یک بار اصلاح کنید و بار دیگر اهمیتی به آن ندهید، دربارۀ انتظاراتتان از او، نشانه‌هایی گیج‌کننده برایش ارسال می‌کنید.

فنون نشستن روی صندلی اتومبیل

وقتی کمربند ایمنی را برای کودک 16 ماهه تان می‌بندید، داد می‌زند و قشقرق به پا می‌کند (و حتی ممکن است به آن چنگ بزند). یک کودک نوپای پر تحرک، دوست ندارد در جایی محصور شود. البته به خاطر ایمنی کودک، باید هر بار که سوار ماشین می‌شود کمربندش را ببندید.

برای راحت‌تر کردن این کار از شیوۀ پرت کردن حواس او استفاده کنید. یک اسباب‌بازی یا کتاب خاصی را داخل ماشین پنهان کنید تا فقط هنگام سوار شدن به ماشین از آن استفاده کنید. یک ترانۀ بامزه برایش بخوانید یا یک کار خنده‌دار انجام دهید. برای مثال، در حالی که کمربندش را می‌بندید، وانمود کنید که چشم‌هایتان را بسته اید و نمی‌توانید او را ببینید؛ قلقلک هم می‌تواند مؤثر باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

رسول
27 آذر 91 13:16
پیشاپیش یلدا مبارک دوستون دارم من آپم بووووووووووووووووووووس
پریسا
29 آذر 91 12:21
بازم سلام دوست عزیز
یلداتون مبارک پیشاپیش!
اگه اجازه بدید خیییلی دوس دارم لینکتون کنم!


اختیار دارید گلم. با کمال میل.
پریسا
29 آذر 91 14:18
با افتخار با نام محمد مانی لینک شدید! دوستم میشه ما هم لینک کنید!