محمد مانيمحمد ماني، تا این لحظه: 12 سال و 9 ماه و 14 روز سن داره
ریحانهریحانه، تا این لحظه: 7 سال و 7 ماه و 11 روز سن داره

محمد مانی شیرین ترین پسر دنیا

الان 70 هفته ایی شدی

1391/9/11 12:07
نویسنده : ماماني
388 بازدید
اشتراک گذاری

اینم  خصوصیات هفته هفتادم از رشد نوپا

توپ و بلوک‌های خانه سازی، ظاهراً تفاوت زیادی در نظر کودک 17 ماهه‌تان دارند و دلیل آن فقط نحوۀ بازی کردن شما و او با آن‌ها نیست. مهارت دسته بندی کودکنوپایتان این روزها خیلی خوب شده است. شاید مطالعات سال گذشته در 39 هفتگی را به یاد داشته باشید که نوزادان 3 ماهه وقتی عکس سگی را در میان مجموعه‌ای از عکس گربه‌ها دیدند، متوجه این ناهمگونی شدند. نوزادان 7 ماهه تقریباً نمی‌توانستند عکس هواپیماها را از پرندگان تمییز دهند. اما بین 9 و 11 ماهگی توانستند به این تفاو‌ت‌ها پی ببرند.

اکنون بحث دسته‌بندی ادامه می‌یابد، زیرا از آغاز 12 ماهگی و بعد از آن در 18 ماهگی، کودکان می‌توانند به تنهایی اشیاء را دسته‌بندی کنند.

نتایج تحقیقات

محققان به نوزادان بزرگتر و به کودکان نوپا، 4 اسب عروسکی و 4 مداد متفاوت به صورت مختلط دادند. نوزادان 9 و 10 ماهه اسب‌ها و مدادها را برداشتند و تحت نظارت محققان، با آن‌ها بازی کردند. اما این کار را به طور نسبتاً تصادفی انجام دادند.

اما کودکان 12 ماهه گاهی اوقات تمام اشیاء را در یک گروه قرار می‌دادند، همۀ اسب‌ها یا مدادها را در یک گروه و در دست محقق یا در یک مجموعهٔ روی میز قرار دادند. کودکان 18 ماهه به گونه‌ای نظا‌م‌مند و بدون کمک، اشیاء را در دو گروه مجزا دسته‌بندی کردند.

تقویت مغز در هفتۀ 70

به زودی متوجه خواهید شد که کودکتان مرتباً به تنهایی بازی می‌کند، ماشین‌های اسباب بازی را در یک گروه و آدمک‌ها را در گروه دیگر قرار می‌دهد. روشن است که او به سازماندهی دنیای خود علاقمند است و این را با دسته بندی اشیاء ثابت می‌کند. این کار یک ورزش ذهنی است که کودکان کم سن و سال به طور طبیعی آن را انجام می‌دهند.

با مرتب کردن مکان بازی به گونه‌ای که برای کودکتان معنادار باشد، این علاقۀ او را به بهره‌برداری برسانید. چند جعبه، سبد یا سطل تهیه کنید و تمام آن‌ها را در دسترس او قرار دهید. یکی را به عروسک‌ها اختصاص بدهید، یکی را به بلوک‌های خانه‌سازی و دیگری را به حیوانات عروسکی و غیره. قبل از خواب، تمام اسباب‌بازی‌هایی را که روی زمین پخش شده‌اند، در ظرف‌های مناسب خود قرار دهید. کودکتان را نیز در این کار شرکت دهید (هر چند که به احتمال زیاد پیش از این نیز همراه شما آن‌ها را مرتب می‌کرده است).

این یک موقعیت برنده – برنده است: شما به خواستۀ خود یعنی اتاق خواب تمیزتر (یا هر جایی که کودکتان اغلب در آن جا بازی می‌کند) می‌رسید، در حالی که او احساس مشارکت می‌کند و خوشحال است، زیرا کار مرتب کردن اتاق دقیقاً با این مرحلۀ رشدی او تطابق دارد. با این کار همچنین عادت تمیز کردن اتاق قبل از رفتن به رختخواب را در او ایجاد می‌کنید. فقط حواستان باشد که مرتب کردن اتاق را تبدیل به بازی جذابی کنید، نه یک کار اجباری

.آغاز نظم

شاید فکر کنید که چه هنگام باید مداخله کنید و رفتار غلط کودکتان را درست کنید. کودک نوپایتان کم‌کم دارد معنای خوب و بد را درک می‌کند. اکثر رفتارهای شیطنت آمیز او ناشی از سرپیچی کردن عمدی نیستند. او در حال آزمایش محدودیت‌های شماست تا بفهمد که این محدودیت‌ها چه چیزی هستند و گاهی اوقات دلیل آن فقط کنجکاوی است.

همین طور که رفتار او را رهبری می‌کنید، خونسرد باشید و واقع بین، اما وقتی رفتاری را نمی‌پسندید آن را نادیده نگیرید. اگر اکنون انتظارات شما مشخص و منطقی باشند، کودکتان مطمئن‌تر، فرمانبردارتر و خوشحال‌تر خواهد بود.

کارهای عادی و ملایم قبل از خواب

اگر برای قبل از خواب برنامۀ منظمی داشته باشید که کودکتان بتواند خود را با آن وفق دهد، زمان خواب آسوده‌تری خواهید داشت. یک برنامۀ منظم قبل از خواب باید به اندازه‌ای طولانی باشد که کودکتان به آرامش برسد، اما نه آنقدر طولانی و پیچیده که برای شما کار سختی باشد، یا انجام آن برای فرد دیگری که از او مواظبت می‌کند، غیر ممکن باشد. 20 تا 30 دقیقه زمان خوبی است.

هر شب همان اعمال را تقریباً به همان ترتیب انجام دهید. برای مثال یک خوراکی کوچک، حمام یا تمیز کردن سریع دست و صورت، پوشیدن لباس خواب، مسواک زدن، خواندن یک یا دو کتاب، بغل کردن و بوسیدن و تمام. سایر گزینه‌ها عبارتند از گفتن شب بخیر به عروسک‌ها یا خواندن لالایی. بالاخره برنامۀ منظمی را که در کودکتان مؤثر باشد، پیدا خواهید کرد. به این برنامۀ عادی که آن را مؤثر یافته‌اید، پایبند باشید. از انجام بازی‌های پر هیاهو بپرهیزید. هدف شما این است که او را بخوانید، نه این که او را سر حال کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

امیر مهدی و عمی
11 آذر 91 15:08
سلام به ما سر نمیزنی
خاله نسیم
12 آذر 91 11:58
وای 70هفته با شما نی نی ها بودن چه کیفی داره
خاله مریم(مامان حسام کوچولو)
12 آذر 91 13:34
سلام عزیزم حسام کوچولو توی مسابقه نی نی های فشن شرکت کرده اگه زحمتتون نیست بهش رای بدید.پیشاپیش از شما تشکر می کنیم این آدرسhttp://ninimod.niniweblog.com/post20.php و اینم کد عکسها: 0019. دو بار هم می تونید رای بدید. فقط اطلاع بدید که حسام کوچولو ازتون تشکر کنه. راستی تا پنج شنبه مهلت دارید